vrijdag 21 oktober 2011

DJ Mag Top 100


Gisteravond werd de jaarlijkse DJ Mag Top 100 bekend gemaakt: al jaren het gesprek van de dag in dance land met vele voor en tegenstanders.

Elk jaar is het ook weer hetzelfde liedje, de managers roepen stoer dat het hen niet uitmaakt, de artiesten vinden het stiekem wel ego strelend als ze in de lijst staan en de artiesten die er niet in staan vinden het al jaren een politiek spelletje.
Wat naar mijn mening belangrijk is, hoe representatief is de lijst voor de dance scene in het algemeen?
Ik denk dat de huidige weergave van de top 3 een zeer goede weergave is, de afgelopen jaar scoort David Guetta hit na hit en hij domineert de charts over de hele wereld.
Armin van Buuren is de grootste binnen het trance genre en Tiƫsto knalt als een gekke in de VS met zijn samenwerkingen met onder andere Busta Rhymes en Nelly Tornado.

Over de rest van de lijst kan je veel zeggen, de hoge posities voor onder andere Hardwell en Skrillex lijken mij ontzettend logisch waar ik vraagtekens zet onder de hoge posities van een Dash Berlin en een Pete Tha Zouk.
Aan de andere kant ben ik niet bekend met de activiteit van hun achterban.
Je bent als artiest afhankelijk van de activiteit van je achterban, daar is ooit een mooie grafiek van gemaakt.

Ik heb zelf gemerkt wat een DJ Mag notering met de boekingen van een dj kan doen en als boekingsagent of manager kan je dat erg goed uitmelken voor een jaar (misschien twee), maar op de promoters die elke week een feest geven maak je echt geen indruk met een notering.
Zij weten wel hoe het echt zit.
De notering is vooral interessant voor de promotors met geld te veel die in landen waar dance nog niet zo mainstream is, daar vindt het gepeupel zo'n DJ Mag notering wel cool.
In de huidige wereld is dance zo wijd verspreid dat de supersterren overal bekend zijn.

Daarnaast heb je promotors die uit love for the music feesten organiseren, dat zijn in mijn ervaring vaak feesten voor maximaal een man of 500.
Die noemen zich liefhebbers en bedienen graag de niche markt van de coole en hipste house-techno-drumnbass-of-trance dj's.
Die namen zal je maar weinig terug vinden in de hogere regionen van de DJ Mag lijst, maar ik denk bovendien dat die zich daar niet al te druk over maken.

De DJ Mag Top 100 is een lijst die de populariteit weergeeft van de dance scene, maar op geen enkele manier de kwaliteiten van de dj's in kwestie (sommige dj's in de lijst zijn niet eens dj's).
De lijst is er nu eenmaal en je kan je daar als artiest ontzettend druk over maken, maar je kan m ook naast je neerleggen.
Als boekingsagent moet je er natuurlijk het uiterste uithalen, want props don't pay the rent, maar als fan en liefhebber van dance muziek moet je er naar mijn mening niet al te veel waarde aan hechten.
Ik ben bovendien ervan overtuigd dat wanneer ze deze lijst over rock muziek zouden maken het exact dezelfde discussie zou opleveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten