donderdag 17 december 2009

Mijn favoriete albums van 2009

2009 was een muzikaal jaar met 1 groot dieptepunt zonder al te veel muzikale hoogtepunten, okay, enkele remixen en producties van mezelf met Cor Fijneman onder het Dunugoz Vs Tha Roofas alias waren te gek, de maandelijkse mixen de lucht in slingeren was leuk om te doen, maar er sprongen niet echt optredens en albums uit die ik me jaren hierna nog ga herinneren (en dit jaar was ik vaak bob, dus daar kan het niet aan liggen). Toch waren er enkele albums die ik in een lijstje wil proppen.

Dizzee Rascal - Tongue N' Cheek
Door velen verguisd omdat de echte grime eruit is, maar Tongue N' Cheek is een subliem party album met Bonkers al dé track waar niemand omheen kon dit jaar, een absolute partykraker die door dj's uit verschillende stijlen in verscheidene remixen menig aan het dansen heeft gebracht.
Een andere track, Dirtee Cash bracht herinneringen terug uit eind jaren 90.
Verschillende producers werden in contact gebracht en dit maakt het album boeiend voor mij.
Absoluut 1 van de leukste albums dit jaar.

Dub Pistols - Rum & Coke
Een act die door heel weinig mensen wordt (h)erkend, maar voor mij al jaren een waar ik blij van word.
Het album Rum & Coke is typisch engels met lekker wat featurings, Rodney P. is echt heerlijk op Back To Daylight en Ganja, jammer dat dit geen echte zomerhits zijn geweest.
She Moves met TK had zo op een Delinquent Habits album kunnen staan, muzikaal gezien zeer zeker!
Six Months met Gregory Isaacs en de sample van UB40 (I got you baaaaabe) brengt de zon in huis.

La Coka Nostra - A Brand You Can Trust
Voor mij samen met Blakroc met mijlen voorrang het beste hiphop album van het jaar, niet in de laatste plaats door de rhyms van Everlast.
De man die met dit album weer bewijst 1 van de meest constante rappers te zijn de laatste 20 jaar.
Waar andere old school mc's verzanden in keeping it real, maar niet meer boeien heeft Everlast sinds Rhyme Syndicate altijd vette platen afgeleverd.
Met Ill Bill, Danny Boy (ook ex House Of Pain), Slaine en Dj Lethal (ex House Of Pain en Limp Bizkit) is La Coka Nostra ruige, donkere, maar opzwepende hiphop.
Typische white boy hiphop? Vast wel, maar I Don't Give A F***!

Pendulum - Live At Brixton Academy
1 van de echte ontdekkingen voor mij dit jaar.
Ik kende wel flink wat tracks van Pendulum, maar na hun optreden met o.a. Metallica en Slipknot op Sonisphere was ik meteen fan.
De energie maakt de band meer dan een reguliere drum n bass band, alles wordt live ingespeeld op de meest rare instrumenten en vanaf de eerste seconde knalt de energie uit de speakers.
Het album is opgenomen in de legendarische Brixton Academy (eerder nam Motorhead daar een legendarisch live album op) en neemt je gelijk helemaal mee.
Dat Pendulum niet op een groter festival staat in Nederland (lees iets laagdrempeliger festival) is me een raadsel, want ze stijgen The Prodigy zo naar de troon.
De cover van Metallica's Master Of Puppets in een drum n bass jasje is supervet en hun remix van Voodoo People neemt je zo een nat veld vol springende mensen in (kippevel!!!).
Als je drum n bass fan bent, Tarantula gewoon SNOEIhard opzetten!
Als je van energieke muziek houdt, kopen!!

Prodigy - Invaders Must Die
Ik had een echt, "daar zijn ze weer" gevoel toen ik Invaders Must Die luisterde.
Old school breaks, acid piano's en maffe samples.
Hits heeft het opgeleverd met Omen, Take Me To The Hospital en Warriors Dance (met een sample van Addis Posse - Let The Warriors Dance uit 1989) maar echt doorgebroken lijkt het niet te zijn.
Ik had graag gezien dat het echt tot een rave revival had geleidt.
Qua dance 1 van de beste albums van het jaar naar mijn mening.

Steel Panther - Feel The Steel
Metal is back!
Een hele dikke vette knipoog, maar zo supervet uitgevoerd.
De titels Eatin' Ain't Cheatin, Stripper Girl, Fat Girl en Death To All But Metal spreken voor zich.
80's glam metal in de puurste vorm en ze nemen flink wat bands op de hak; Party All Day is een regelrechte verwijzing naar Bon Jovi's cheesy geluid.
Dit album luister je met een glimlach in je strakke panterlegging en foute metal pruik op.
De make up laat ik liever achterwege, maar ik schreeuw inmiddels wel bijna alle teksten mee.

Chase And Status - More Than A Lot
Sub Focus bracht een subliem drum n bass album uit dit jaar, maar toch vind ik Chase And Status' album More Than A Lot beter, misschien wel door 1 van de weinige niet Drum n Bass nummers op het album, Against All Odds (met Kano).
Van t heerlijke sferische Hurt You tot het zagende Smash TV, het album boeit me nog altijd, zo muzikaal hoort drum n bass te zijn.
Running met de sample van Michael McDonald is een supervage dubstep 80's synth crossover die, wanneer deze door bv Kanye was gemaakt een dikke hit was geweest.
Een afwisselend supervet album.

Wat aanvullingen:
De grootste tegenvallers:
Rakim en GrandMasterFlash
Niet te missen drum n bass platen:
Sub Focus - Rock It
EZ Rollers - Here I Am (Basher Remix)
Mixtapes die je moet hebben
Sean Price - Kimbo Price (thanks Sheer)
Jazzy Jeff - He's The King, I'm The Dj
The Flexican - Op Volle Toeren
Term die in 2010 moet verdwijnen
Te gek indie bandje die zijn ding doet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten